تبلیغات
فایل مایل - پایان نامه بررسی روش های هزینه یابی مؤسسات تولیدی | فروش فایل از همه جا
کسب درآمد در آفمس
ما را در اینستاگرام دنبال کنید

پشتیبانی

 
   
       
                       
            دانلود پایان نامه رشته حسابداری با موضوع روشهای هزینه‌یابی مؤسسات تولیدی با فرمت ورد word           
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               
                    دسته بندی                                        حسابداری                   
                    بازدید ها                                         8                   
                    فرمت فایل                                         doc                   
                    حجم فایل                                         133 کیلو بایت                   
                    تعداد صفحات فایل                                         35                   
           
               
                                دانلود پایان نامه بررسی روش های هزینه یابی مؤسسات تولیدی                                                گزارش تخلف برای پایان نامه بررسی روش های هزینه یابی مؤسسات تولیدی                               
           
       
       
           
                پایان نامه بررسی روش های هزینه یابی مؤسسات تولیدی           
           
               
                   

                    فروشنده فایل                   

                   
                    کد کاربری 8                   
                   
                    تمام فایل ها                   
               
               
                    کاربر               
               
           
       
       
       
           
           

دانلود پایان نامه رشته حسابداری با موضوع روشهای هزینه‌یابی مؤسسات تولیدی با فرمت ورد word

در این پست می توانید متن کامل پایان نامه رشته حسابداری با موضوع روشهای هزینه‌یابی مؤسسات تولیدی را  با فرمت ورد word دانلود نمائید:

مقدمه:

تعریف هزینه‌یابی: هزینه‌یابی عبارتست از طبقه‌بندی و تسهیم صحیح هزینه‌ها به منظور تعیین بهای تمام شده محصولات و خدمات واحد تجاری و تنظیم و ارائه اطلاعات مربوطه به نحو مناسبی كه برای راهنمایی مدیران و صاحبان واحد مزبور درجهت كنترل عملیات آن قابل استفاده باشد. به این ترتیب وقتی حسابداران صحبت از هزینه‌یابی می‌كنند منظورشان یك یا چند مورد از موارد زیر است:

الف – تعیین بهای تمام شده ساخت یك محصول، یا

ب – تعیین بهای تمام شده یك سرویس یا

ج – تعیین روشی كه به وسیله آن بتوان هزینه‌ها را كنترل كرد

در حسابداری بازرگانی ابتدا به تشریح و بررسی دفاتر و حسابهای یك تاجر می‌پردازیم كه كالای بازگانی را خریده و آن را به قیمتی كه متضمن سود باشد می‌فروشد. در این قبیل موارد ترازنامه به انضمام حساب عملكرد و سود و زیان برای نشان دادن وضع مالی تاجر كاملاً كافی است. سپس به مرحله تهیه حساب‌ كالا می‌رسیم و با استفاده از این حسابها می‌توانیم بهای تمام شده كالای ساخته شده را تعیین كنیم. ولی در مواردی كه چند نوع كالا ساخته شود لازمست حساب تولید یا ساخت كالا را طوری تجزیه كنیم كه بتوان بهای تمام شده هریك از انواع كالا را از به دست آورد و این كار مستلزم تجزیه مفصل‌تر اقلام درآمد و هزینه‌های تولید خواهد بود. این تجزیه تفصیلی اقلام درآمد و هزینه به منظور تعیین بهای تمام شده هریك از محصولات ساخته شده یكی از هدفهای هزینه‌یابی را كه در بالا ذكر شد تشكیل می‌دهد.

روشهای هزینه‌یابی مؤسسات تولیدی

هزینه‌یابی چیست و چند نوع می‌باشد

روشهای هزینه ‌یابی در واقع روشها و نظامهایی می‌باشند كه منجر به انجام ثبتهای حسابداری و تهیه گزارشاتی می‌گردند كه مدیریت را در ارتباط با كنترل هزینه‌های مواد، دستمزد و سربار كمك و یاری می‌نمایند. به طور كلی با توجه به نوع فعالیت موسسات تولیدی روشهای هزینه‌یابی كه مورد استفاده قرار می‌گیرند 2 نوع می‌باشند:

1- هزینه یابی سفارش كار                       2- هزینه‌یابی مرحله‌ای

برخی از موسسات تولیدی سفارش‌پذیر یعنی در واقع تولیدات آنها و هزینه‌هایی كه در آنها صورت می‌پذیرد با سفارش و یا عقد پیمان ایجاد می‌شوند. بنابراین برای هزینه‌یابی در این موسسات از روش هزینه‌یابی سفارش كار استفاده می‌گردد. نمونه‌بارز این مؤسسات شركتهای، پیمانكاری، كارخانجات كشتی‌سازی، هواپیماسازی، بیمارستانها، تعمیرگاههای اتومبیل و سایر موارد مشابه می‌باشد.

بعضی از موسسات تولید دیگر كه دیگر كه تولیدات آنها برای آنكه تكمیل گردد مراحل مختلفی را طی می‌كند و محصولات آنها به صورت انبوه و یكسان تولید می‌شود از روشهای هزینه‌یابی مرحله‌ای استفاده می‌نمایند. كارخانجات نساجی، مواد شیمیایی، صنایع نفت، كنش و موارد مشابه نمونه‌هایی این نوع موسسات می‌باشند.

اساساً موسساتی كه به صورت سفارش عمل می‌نمایند و یا آنكه تولیدات آنها با حجم زیاد و از نظر تعداد كم می‌باشند و گاهی تولیدات آنها قیمت تمام شده بالایی دارند از روش هزینه‌یابی سفارش كار استفاده می‌نمایند و موسساتی كه تولیدات آنها باید از مراحل مختلفی عبور كند و به صورت انبوه، پیوسته، مداوم و یكنواخت و همگن تولید می‌شوند و بعضاً تولیدات آنها قیمت تمام شده پایینی‌ دارند از روش هزینه‌یایی مرحله‌ای استفاده می‌نمایند. در این روش قیمت تمام شده تولید در هر مرحله از تولید تعیین می‌گردد.

در روش هزینه‌یابی مرحله‌ای محصولات تولید شده در هر مرحله به عنوان مواد خام مرحله بعد محسوب می‌گردد باید توجه داشته‌باشید در این موسسات بهای تمام شده تولید، در هر مرحله از تولید تعیین می‌گردد.

در روش هزینه‌یابی مرحله‌ای محصولات تولید شده در هر مرحله به عنوان مواد خام مرحله بعد محسوب می‌گردد باید توجه داشته‌باشید در این موسسات معمولاً تولیدات متنوع و گاهی همراه با تولید محصولات فرعی و جانبی می‌باشد.

در برخی صنایع تولیدات به شكلی است كه استفاده از هر 2 روش هزینه‌یابی امكان‌پذیر می‌باشد و عنوان مثال در كارخانه ساخت قطار، قطار به صورت سفارش برای مشتریان ساخته می‌شود و این در حالی است كه قطعات موردنیاز به صورت انبوه و پیوسته در سایر دوایر تولید كارخانه تولید می‌شود و از روش هزینه‌یابی مرحله‌ای برای تعیین بهای تمام شده آنها استفاده می‌گردد.

انتخاب از بین بهایابی سفارش‌كار و مرحله‌ای

یك بساز و بفروش ساختمانی را در نظر بگیرید. در بهایابی سفارش‌كار بهای تمام شده باید برای هریك از ساختمانها انباشته شود. علاوه بر نگهداری سابقه مصالح ارسالی برای ساختمانهای متعدد، باید سابقه‌ای نیز برای مصالح برگشتی از هر ساختمان نگهداری شود. چنانچه كارگران در چند پروژه ساختمانی مشغول باشند. باید سابقه زمان صرف شده توسط آنان برای هر ساختمان نگهداری شود. با این وجود بهایابی مرحله‌ای به سهولت به ثبت كل بهای تمام شده متحمله بابت تمام كارها می‌پردازد. برای این بساز و بفروش، بهایابی مرحله‌ای میانگین بهای تمام ساختمانهای ساخته شده را ثبت می‌كند اما او احتمالاً از بهایابی سفارش كار استفاده می‌كند. یك انبوه ساز ممكن است هر پروژه را یك سفارش كار در نظر گیرد اما از بهایابی مرحله‌ای برای آپارتمانهای متحدالشكل در قالب هر پروژه استفاده كند.

در بهایابی مرحله‌ای بهای واقعی متحمله برای هریك از واحدها گزارش نمی‌شود. در صورتیكه تمام واحدها مشابه می‌باشند، این فقدان اطلاعات احتمالاً اهمیتی نخواهد داشت. آیا به نظر شما برای شركت زمزم اینكه بهای تمام‌شده محصول ده‌هزار و یكمین نوشابه با ده‌هزار و دومین نوشابه تفاوت دارد یا خیر، مهم است؟ پاسخ سؤال، خصوصاً چنانچه بهای تمام‌شده واحد برای ارزیابی موجودی كالا (جهت گزارش‌گر‌ی مالی برون سازمانی استفاده شود) احتمالاً منفی است. كنترل بهای تمام شده و ارزیابی عملكرد در سیستمهای مرحله‌ای توسط دایره (نه واحد تولید شده) صورت می‌گیرد. برای شركتهایی نظیر زمزم كه به تولید واحدهای مشابه اشتغال دارند، منافع مازاد حاصل از بهایابی سفارش كار، بهای تمام شده مازاد دفترداری این سیستم را توجیه نمی‌كند.

حال اگر بهای تمام شده دفتر اداری دو سیستم سفارش كار و مرحله‌ای در یك خط تولید برابر باشد. كدام سیستم از سودمندی بیشتری برخوردار خواهد بود؟ در این صورت باید گفت سیستم سفارش‌كار ترجیح داده می‌شود زیرا این سیستم علاوه سودمندی بیشتری برخوردار خواهد بود در این صورت باید گفت سیستم سفارش كار ترجیح داده می‌شود زیرا این سیستم علاوه بر تمام اطلاعاتی كه سیستم مرحله‌ای در اختیار می‌گذارد، اطلاعات دیگری نیز ارائه می‌كند اما عموماً سیستم‌های سفارش كار، گران‌تر از سیستم‌های مرحله‌ای تمام می‌شوند. از این رو مدیران و حسابداران باید تعیین كنند كه آیا منافع مازاد حاصل از بهای تمام شد، واقعی هر واحد (در سیستم سفارش كار) پاسخگوی بهای تمام شد، مازاد دفتر اداری می‌باشند یا خیر. در شركتهایی كه تولید نسبتاً انبوده اقلام غیرمشابه مشغولند. منافع مازاد حاصل از بهایابی سفارش‌كار معمولاً پاسخگوی بهای تمام شده مازاد آن است.

چرا اطلاعات بهای تمام شده برای مدیریت فرآیندها از اهمیت برخودار است؟

فرض‌كنید مشاور شركت محصولات غذایی مینا هستید. مدیریت شركت مینا در یافته‌است كه رقبا محصولات خود را به مراتب كمتر از شركت قیمت‌گذاری می‌كنند. محصولات غذایی مینا و سایر رقبا در فروشگاهایی نظیر رفاه و شهروند در اختیار مصرف‌كنندگان قرار می‌گیرد. به سبب خودشناسی و شهرت شركت مینا، گرانی محصولات شركت تا حدی توجیه‌پذیر است، اما مدیریت می‌داند چنانچه رقبا فروش محصولات خود را با این قیمتهای نازل ادامه دهند بیم آن می‌رود كه شركت است به نحوی كه بهای تمام شده هریك محصولات مشخص باشد.

از بهای تمام شده تخصیص باشد، خصوصاً در شرایط رقابتی و دوره‌های ركورد اقتصادی، برای كمك به قیمت محصول استفاده بعمل‌ می‌آید. از این بهای تمام شده‌ها برای شناسایی محصولاتی كه گران تمام شده و نیاز به اصلاح دارند، یا توقف تولید آنها احساس می‌شود، نیز استفاده می‌گردد. بهای تمام شده تخصیص یافته به محصولات برای تعیین ارزش موجودی كالا جهت گزارش در صورتهای مالی و ارزیابی عملیات تولیدی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هزینه‌یابی مرحله‌ای و جریان گردش محصول

سیستم هزینه‌یابی مرحله‌ای

سیستم‌ هزینه‌یابی مرحله ای زمانی بكار گرفته می‌شود كه محصولات تولیدی یك دایره مشابه و اساساً همگن بوده و از یكدیگر قابل تفكیك نباشند به عبارت دیگر به صورت مداوم و پیوسته بوده و تولید به صورت انبوه صورت گیرد. این سیستم در صنایع تولید‌كننده محصولات شیمیایی، لاستیك و پلاستیك، سیمان فولاد، نساجی، فرآورده‌های نفتی، موادغذایی و نظایر آنها كاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این برخی از موسسات ارائه دهنده خدمات عمومی‌نظیر شركت آب، برق، گاز نیز می‌توانند سیستم هزینه‌یابی مرحله‌ای را مورد استفاده قرار دهند به طور كلی ویژگی‌های شركتهایی كه از سیستم هزینه‌یابی مرحله‌ای برای تعیین بهای تمام شده استفاده می‌كنند به شرح زیر است:

  • تولیدات آنها طبق نیاز و خواست مشتری خاصی انجام نمی‌شود.
  • طراحی و شكل محصولات توسط خود شركت ارائه می‌شود.
  • تولیدات آنها معمولاً تكراری و به صورت انبوه است.
  • بهای تمام شده تولیدات آنها یكسان است.
  • ابتدا كالا تولید شده و سپس مشتری تعیین می‌گردد. به عبارت دیگر محصول تولید شده در بازار ارائه می‌شود.
  • رهگیری هزینه‌های تولید با هر واحد محصول امكان‌پذیر نیست.
  • قیمت فروش كالا در بازاریابی در مقایسه با سایر شركتها معمولاً هنگفت است. توضیح اینكه در سیستم تولید بهنگام (jIT) هزینه انبارداری وجود ندارد.

هزینه‌یابی از طریق دوایر:

ماهیت عملیات تولیدی واحدهایی كه از سیستم هزینه‌یابی مرحله‌ای استفاده می‌كنند به گونه‌ای است كه عملیات تولیدی در چندین دایره انجام می‌شود. چنانچه ساخت محصولات در بیش از یك دایره صورت می‌گیرد، محصولات تولیدشده هر دایره به عنوان ماده خام دایره بعدی تلقی می‌شود.

در سیستم هزینه‌یابی مرحله‌ای، هریك از دوایر به عنوان یك مركز هزینه تلقی می‌شود و كلیه هزینه‌های انجام شده (مواد مستقیم، دستمزد مستقیم، سربار ساخت) در این مركز هزینه ثبت می‌شود و سپس بهای تمام شده هر واحد از طریق تقسیم كردن جمع هزینه‌های منظور شده به حساب‌دایره (مركز هزینه) بر تعداد واحدهای ساخته شده در آن دایره محاسبه می‌شود. چنین محاسباتی از طریق گزارش هزینه تولید كه برای هر دایره تهیه می‌شود، صورت می‌گیرد.

گردش محصول:

هزینه‌یابی مرحله‌ای در شركتهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد كه ساخت محصولات آنها مستلزم عبور از مراحل و دوایر مختلف می‌باشد در مبحث جریان گردش محصول در واقع مسیر حركت تولید در موسسات تولیدی مطرح می‌شود. جریان گردش محصول در موسسات تولیدی به صورتهای زیر می‌باشد:

  • گردش متوالی
  • گردش موازی
  • گردش انتخابی

گردش متوالی محصول:

در گردش متوالی محصول برای ساخت، عملیات یكنواخت و مشابهی به صورت متوالی و پشت سر هم بر روی هریك از اقلام تولید انجام می‌پذیرد در گردش متوالی محصول. پس از اینكه عملیات ساخت هر دایره خاتمه می‌یابد. كار انجام شده به دایره بعد از انتقال یافته‌ و عملیات اضافی بر روی آن انجام می‌شود و نهایتاً پس از تكمیل عملیات ساخت، واحدهای ساخته شده به عنوان موجودی كالای ساخته شده به انبار محصول منتقل می‌شوند.

لازم به ذكر است كه در هریك از دوایر تولیدی بعد از دایره اولی ممكن است مواد اولیه دیگری نیز به محصول اضافه شود یا ممكن است تنها كار اضافی بر روی محصول انجام شود.

گردش موازی محصول:

در گردش موازی محصول برخی از عملیات ساختن به طور همزمان در دو یا چند دایره انجام شده و سپس در مراحل آخر ساخت محصولات دوایر مختلف با یكدیگر ادغام شده و محصول نهایی بدست آمده و به انبار محصول منتقل می‌شود.

گردش انتخابی محصول:

در گردش انتخابی محصول، با توجه به محصولی كه نهایتاً تولید خواهد شد. محصول از دوایر مختلفی عبور می‌كند. وجه مشخصه گردش انتخابی محصول این است كه محصول تولیدی یك دایره تماماً ماده اولیه دایره بعد نیست و همچنین بخشی از محصول تولیدی ممكن است به عنوان محصول نهایی تلقی شود. در گردش انتخابی محصول ممكن است گردش متوالی و گردش موازی نیز وجود داشته‌باشد.

به عنوان مثال در یك كارگاه كیك‌پزی، خمیر تهیه شده كیك می‌تواند در یك حالت مستقیماً به تنور پخت رفته و به شكل یك كیك ساده بسته‌بندی شود. و در حالت دیگر بخشی از خمیر كیك می‌تواند به مرحله دیگر رفته و مواد شكلاتی به آن اضافه شده و به تنور پخت وارد شود و به صورت كیك شكلاتی بسته‌بندی شود. و یا بخش دیگری از خمیر اولیه كیك به مرحله‌ای وارد شود كه به آن اسانس میوه افزوده شود و به شكل یك كیك میوه‌ای پخته‌شود و سپس بسته‌بندی گردد.

بنابراین برای ساخت كیك با توجه به بازار محصول خمیر كیك مسیر انتخابی را طی می‌نماید تا به محصول نهایی تبدیل شود.

گزارش هزینه تولید

در سیستم هزینه‌یابی مرحله‌ای كلیه هزینه‌های قابل تسهیم به هر دایره در گزارشی به نام گزارش هزینه تولید، تلخیص می‌شود.

كه اطلاعات بسیار با اهمیتی را در اختیار مدیریت قرار می‌دهد. به عبارت دیگر گزارش هزینه‌تولید، محصول نهایی سیستم هزینه‌یابی مرحله‌ای است و دارای 4 بخش جداگانه می‌باشد كه به ترتیب عبارتند از:

  • جدول مقداری تولید
  • هزینه های منظور شده به حساب دایره
  • جدول معادل آحاد تكمیل شده و محاسبه‌ بهای تمام شده هر واحد.
  • نحوه تخصیص هزینه‌های دایره.

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه) ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است .

           
                   
   


کانال تلگرام ما،حتما متصل شوید


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر



فایل مایل
فروش فایل از همه جا

کنترل ها
صفحه اصلی




درباره

این تارنما محلی برای گردآوری فایل های درخواستی شماست.
لطفا ما را در گردآوری و مدیریت محتوای سایت راهنمایی نمایید!

در صورت آنلاین بودن پشتیبان ها میتوانید از بخش "صفحات جانبی-پشتیبانی آنلاین" با ما در تماس باشید.

با تشکر از بازدید شما عزیزان
مدیران وبلاگ فایل مایل

مدیر ارشد : مهدی محمدی
مطالب اخیر
نظرسنجی
فایل مایل را بیشتر نیازمند تقویت در کدام یک از حوزه های زیر میدانید؟













آمار
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
تبلیغات
درخواست تبلیغ در سایت
درخواست تبلیغ در سایت
در خواست تبلیغ در سایت
درخواست تبلیغ در سایت
درخواست تبلیغ در سایت
فروشگاه ها